TikTok SEO wordt steeds belangrijker naarmate meer mensen TikTok als een primaire zoekmachine gaan gebruiken. Vooral onder jongere generaties wordt Google steeds vaker ingeruild voor TikTok als eerste plek om informatie te zoeken. Dit betekent dat bedrijven hun strategie hierop moeten aanpassen om zichtbaar te blijven in een steeds competitiever landschap.

Waarom TikTok niet meer alleen voor dansende tieners is

Toegegeven: ik ben geen early adopter van TikTok. Ik ben veel meer een schrijver dan een filmer. Daarom gedij ik goed op een mooie foto met een goed geschreven tekst. Lange tijd Googelde ik alles wat ik wilde weten, bijvoorbeeld voor een vakantie, en las vervolgens een mooie reisblog. Daar kon ik echt van genieten. Hoewel ik zelf een Gen Z’er ben (geboren in 1997), de generatie die bekend staat om het veelvuldig TikTok gebruik, voelde ik mezelf soms eerder een millennial qua social media gebruik. Tot ik zelf TikTok ontdekte – en omarmde.

De overstap van Google naar TikTok als zoekmachine

Allereerst is het werkveld veranderd. Tijdens cursusdagen over social media kon je niet om TikTok heen in de marketingstrategie. Grote, serieuze organisaties zoals het Rode Kruis werden als voorbeeld genomen van sterke staaltjes marketing op TikTok. Daarnaast stuurden vrienden mij in mijn vrije tijd té grappige filmpjes door op TikTok, en voor ik het wist, was ik ook gevallen voor het algoritme, dat zo gevaarlijk on point is.

TikTok als krachtig marketingkanaal

Wat ik nog wel het meest interessant vind: SEO op TikTok is een serieus onderwerp geworden. Ook de zoekmachine-optie van TikTok heb ik privé al omarmd. Tijdens mijn recente backpackreis in Azië heb ik meerdere malen de zoekfunctie gebruikt om te kijken wat er te doen viel. ‘Wat te doen in Vang Vieng, Laos?’. De volgende ochtend ging ik in een luchtballon omhoog. Uitstekende marketingkansen voor de ballonvaartbedrijven daar.

Hoe werkt TikTok SEO?

Op werkgebied ben ik me steeds meer gaan verdiepen in TikTok SEO. Dit gaat verder dan alleen populaire hashtags; TikTok functioneert steeds meer als een zoekmachine, waarbij gebruikers content vinden op basis van relevante zoekwoorden in video’s, captions en zelfs ondertitels. Door strategisch gebruik te maken van deze elementen, kunnen bedrijven hun zichtbaarheid vergroten. Daarnaast spelen engagement-factoren, zoals watch time en interacties, een cruciale rol bij het ranken van content. Bedrijven die TikTok SEO slim inzetten, kunnen organisch groeien zonder te hoeven vertrouwen op betaalde advertenties.

Hoe optimaliseer je content voor TikTok SEO?

Om goed te scoren op TikTok is het belangrijk om relevante zoekwoorden in zowel de videobeschrijving als de gesproken of geschreven tekst te verwerken. Daarnaast is het algoritme sterk afhankelijk van de mate van interactie: hoe langer kijkers je video’s bekijken en hoe vaker ze erop reageren, des te beter scoort je content. Gebruik daarnaast trending geluiden en effecten, want ook deze factoren beïnvloeden de vindbaarheid van je video’s.

De toekomst van TikTok als zoekmachine

TikTok SEO wordt steeds belangrijker naarmate meer mensen TikTok als een primaire zoekmachine gaan gebruiken. Vooral onder jongere generaties wordt Google steeds vaker ingeruild voor TikTok als eerste plek om informatie te zoeken. Dit betekent dat bedrijven en contentmakers hun strategie hierop moeten aanpassen om zichtbaar te blijven in een steeds competitiever landschap.

De kansen hierin blijven me verbazen. Daarom heb ik besloten dit toe te voegen aan mijn diensten. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met me op!

Contact